Hier volgen tien onderwerpen voor spreekbeurten, betogen en werkstukken over klonen. Bedoeld voor scholieren en beginnende studenten.
1. De hoofdpersonen uit Copycat vinden dat het klonen van mensen moet stoppen. Waarom vinden ze dat? Vind jij dat ook? Zou klonen van mensen volgens jou wel mogen als het op een andere manier gebeurde?
2. Zoek eens uit wat in de Nederlandse wet staat over het klonen van dieren. Ben jij het met die wet eens?
3. Bekijk de lijst met boeken over klonen op deze website. Een Nederlands jeugdboek dat in de toekomst speelt is Niemand houdt mij tegen van Evert Hartman. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met Copycat?
4. Bekijk de lijsten met boeken en films over klonen op deze website. Vergelijk een boek met de verfilming ervan. Bijvoorbeeld, The boys from Brazil. Bespreek de overeenkomsten en verschillen.
5. Bekijk de lijst met films over klonen op deze website. Vergelijk twee films die hetzelfde verhaal vertellen. Bijvoorbeeld, de twee versies van Invasion of the Body Snatchers of de Russische en de Amerikaanse versie van Solaris. In beide gevallen zou je ook nog het boek erbij kunnen betrekken.
6. Vergelijk wat er in de wetten van verschillende landen staat over het klonen van dieren. Vertel in welk land volgens jou de beste regeling is en leg uit waarom.
7. Vergelijk wat er in de wetten van verschillende landen staat over het klonen van mensen. Vertel in welk land volgens jou de beste regeling is en leg uit waarom.
8. Moeilijk onderwerp: Bekijk de lijst met boeken over klonen. De meeste ervan zijn spannende science fiction-boeken. Er zijn ook vier serieuze boeken bij die tot de ‘echte’ literatuur horen. De engelenmaker van de Belg Stefan Brijs; De mogelijkheid van een eiland van de Franse schrijver Michel Houellebecq; Laat me nooit alleen van de Japans-Britse schrijver Kazuo Ishiguro; De wolkenatlas van de Brit David Mitchell. Vergelijk twee van deze vier boeken met elkaar, of alle vier. Bespreek de overeenkomsten en verschillen.
9. Nog moeilijker onderwerp: Vergelijk (een van) de vier vorige boeken met een stel andere van de lijst die tot het genre ‘spannende science fiction’ behoren. Wat maakt nou dat de eerste vier ‘literatuur’ zijn en de andere ‘lectuur’? Of is er eigenlijk geen echt verschil?
10. Dit onderwerp heeft niet met klonen in het algemeen te maken, alleen met Copycat. Stefan zegt .”Je mag nooit iemand met de dood bedreigen. Nooit. En dat heb ik gedaan.” Ben je dat met hem eens? Of mag je iemand wel bedreigen als je daarmee anderen kunt redden?
1. De hoofdpersonen uit Copycat vinden dat het klonen van mensen moet stoppen. Waarom vinden ze dat? Vind jij dat ook? Zou klonen van mensen volgens jou wel mogen als het op een andere manier gebeurde?
2. Zoek eens uit wat in de Nederlandse wet staat over het klonen van dieren. Ben jij het met die wet eens?
3. Bekijk de lijst met boeken over klonen op deze website. Een Nederlands jeugdboek dat in de toekomst speelt is Niemand houdt mij tegen van Evert Hartman. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met Copycat?
4. Bekijk de lijsten met boeken en films over klonen op deze website. Vergelijk een boek met de verfilming ervan. Bijvoorbeeld, The boys from Brazil. Bespreek de overeenkomsten en verschillen.
5. Bekijk de lijst met films over klonen op deze website. Vergelijk twee films die hetzelfde verhaal vertellen. Bijvoorbeeld, de twee versies van Invasion of the Body Snatchers of de Russische en de Amerikaanse versie van Solaris. In beide gevallen zou je ook nog het boek erbij kunnen betrekken.
6. Vergelijk wat er in de wetten van verschillende landen staat over het klonen van dieren. Vertel in welk land volgens jou de beste regeling is en leg uit waarom.
7. Vergelijk wat er in de wetten van verschillende landen staat over het klonen van mensen. Vertel in welk land volgens jou de beste regeling is en leg uit waarom.
8. Moeilijk onderwerp: Bekijk de lijst met boeken over klonen. De meeste ervan zijn spannende science fiction-boeken. Er zijn ook vier serieuze boeken bij die tot de ‘echte’ literatuur horen. De engelenmaker van de Belg Stefan Brijs; De mogelijkheid van een eiland van de Franse schrijver Michel Houellebecq; Laat me nooit alleen van de Japans-Britse schrijver Kazuo Ishiguro; De wolkenatlas van de Brit David Mitchell. Vergelijk twee van deze vier boeken met elkaar, of alle vier. Bespreek de overeenkomsten en verschillen.
9. Nog moeilijker onderwerp: Vergelijk (een van) de vier vorige boeken met een stel andere van de lijst die tot het genre ‘spannende science fiction’ behoren. Wat maakt nou dat de eerste vier ‘literatuur’ zijn en de andere ‘lectuur’? Of is er eigenlijk geen echt verschil?
10. Dit onderwerp heeft niet met klonen in het algemeen te maken, alleen met Copycat. Stefan zegt .”Je mag nooit iemand met de dood bedreigen. Nooit. En dat heb ik gedaan.” Ben je dat met hem eens? Of mag je iemand wel bedreigen als je daarmee anderen kunt redden?